Kiire, kiire on?


Aihe:

Joulu ja vuodenvaihde lähenevät, mikä tarkoittaa monelle kiireen lisääntymistä. Stressitaso nousee, kun juostaan kellon kanssa kilpaa. Heräsin konkreettisesti tähän tilanteeseen riisipuurolautasen äärellä lasten ladellessa totuuksia aikuisten kiireestä. Heräsi halu jakaa omia, täysin epätieteellisiä, sekä lainattuja ajatuksia tasapainon säilyttämisestä kiireen keskellä.

  1. Perhe: Vietä aikaa läheisten kanssa ja ole hetken läsnä, eli laske puhelin kädestäsi.
  2. Pitkät yöunet: Ne ehkäisevät stressiä, ylläpitävät vastustuskykyä ja palauttavat vireyden. Helpommin sanottu kuin tehty; kuitenkin yksikin hyvin levätty yö antaa uutta voimaa.
  3. Päivittäinen liikunta: Se lisää hyvänolontunnetta ja tasaa päänsisäistä hulinaa.

Nämä kolme P:tä nappasin somesta tutun päivityksestä ja höystin omilla tarkennuksilla. Alkuperäinen lähde on Talouselämän vanha juttu, jossa aiheena oli stressi ja haastateltavina mm. Juhani Tamminen ja Taneli Hassinen.   Minä lisäisin tähän listaan vielä kaksi P:tä, joita pidän tärkeinä elämänhallinnan kannalta

  1. Palkitseva työ: Työ, jossa on vastuuta, haastetta ja sparrausta sopivassa suhteessa, lisää energiaa elämän muillekin osa-alueille.
  2. Positiivisuus: Vietä aikaa positiivisten ihmisten seurassa ja muista iloita pienistä onnistumisista (bussiin ehtiminen on jo positiivinen asia).

Aina ei ehdi kaikkea, mutta pienetkin valinnat ratkaisevat. Näiden ajatusten myötä haluan toivottaa rauhallista joulun aikaa kaikille ja tasapainoista uutta vuotta!

Keskustele